Żaglowiec Flying Clipper – największy żaglowiec zbudowany w Chorwacji
Żaglowiec Flying Clipper wypłynął w swój inauguracyjny rejs z miejscowości Split do Rijeka
Chorwacka stocznia Brodosplit w Split zbudowała największy na świecie żaglowiec, a w ten weekend Flying Clipper wypłynął w swój inauguracyjny rejs (jeszcze bez żagli).
162-metrowy żaglowiec, zbudowany dla Star Clippers w Monako, wypłynął ze Splitu do Rijeki w ten weekend i dotarł do stoczni Viktor Lenac w Rijeka. Statek powróci do Splitu w celu wykończenia i ostatniego testowania żagli, zanim zostanie dostarczony do klienta.
Żaglowiec, którego nazwa nosi nazwę Flying Clipper, ma długość 162 metrów i szerokość 18,5 metra i masę nośną 2000 ton. Posiada on pięć masztów i żagli o łącznej powierzchni 6,347 metrów kwadratowych, co czyni go największym żaglowcem na świecie. Co więcej, oprócz żagli, żaglowiec wyposażono w silniki zapewniające dodatkowy napęd, jednak cały czas podstawowym źródłem napędu będzie wiatr.
Flying Clipper ma pięć pokładów z zakwaterowaniem dla 450 osób, 300 pasażerów w 150 luksusowych kabinach i 74 kajutach załogowych dla 150 członków załogi.
Clipper urządzono w luksusowym stylu, ale z atmosferą przypominającą stare łodzie żaglowe. Zaplanowano przestrzeń na bibliotekę oraz duże salony, z których jeden będzie się rozciągać na trzy pokłady.
Statek Flying Clipper posiada najnowocześniejszy sprzęt nawigacyjny i komunikacyjny. Każda kabina będzie miała dostęp do Internetu, telefon, telewizor, muzykę, cały statek będzie również posiadał sygnał Wi-Fi.
Na otwartych pokładach pojawią się trzy bary i kambuz rozciągający się na trzech pokładach. Klimatyzację na statku wykonano zgodnie z wysokimi standardami, aby zadowolić pasażerów we wszystkich warunkach klimatycznych.
Dodatkowo na statku są również trzy baseny ze świeżą lub morską wodą i podwodne światła, ogrzewanie i bąbelki.
Statek ma zainstalowany system Safe Return to Port, który jest nowością na chorwackim rynku. Są to nowe standardy zwiększania bezpieczeństwa statków pasażerskich, pasażerów i załogi.
Statek Flying Clipper będzie mógł pływać na wszystkich morzach świata. Nawet w regionach arktycznych i antarktycznych. Prędkość statku z żaglami wyniesie około 16 węzłów, a przewiduje się, że będzie on w stanie poruszać się nawet do 20 węzłów.
Flying Clipper ma konstrukcję podobną do jednego z największych żaglowców w historii. Żaglowcem tym jest France II zbudowany w 1912 roku. Co ciekawe projekt żaglowca przygotował Zygmunt Choreń, zwany „ojcem żaglowców”. Spod jego ręki wyszły projekty największych na świecie statków żaglowych, m.in. SV Royal Clipper, Fryderyk Chopin, STS Dar Młodzieży i pięć podobnych jednostek dla ZSRR, są eksploatowane do dzisiaj. Koszt budowy statku wyniesie finalnie około 100 mln euro.
Wodowanie Flying Clipper odbyło się w czerwcu 2017 r.