Tunele w Chorwacji – lista najdłuższych, które mijamy w drodze nad Adriatyk
Wiele osób podróżuje własnym samochodem do Chorwacji. Jednak pewnie niewiele osób zna inne tunele poza Sveti Rok. Ostatnio zaczęłam się interesować tym tematem, stąd pomysł na ten artykuł, w którym opisuje najdłuższe tunele w Chorwacji, które pokonujemy w drodze nad Adriatyk.
Tunel Mala Kapela
Tunel Mala Kapela jest najważniejszym obiektem na chorwackiej trasie autostrady A1. Ze względu na długość wynoszącą 5 821 metrów Mala Kapela jest najdłuższym tunelem w Chorwacji. Geograficznie tunel znajduje się pomiędzy miejscowościami Jezerane i Modruš (choć nie można się do niego dostać bezpośrednio z tych miejscowości) oraz pomiędzy węzłami autostradowymi Ogulin i Brinje. Tunel przechodzi przez górę Mala Kapela w kierunku północny – wschód i południowy zachód. Budowę pierwszego kierunku tunelu przez górę Mala Kapela ukończono w 2005 roku, natomiast drugą w 2009 roku. Tunel jest płatny w ramach zamkniętego systemu poboru opłat na chorwackiej autostradzie A1. Nie ma innych placów poboru opłat związanych z korzystaniem z tunelu.
Tunel Sveti Rok
Tunel Sveti Rok to tunel drogowy w chorwackiej miejscowości Lika. Ma on długość 5,68 km i przebiega przez góry Velebit. Biegnie on między zjazdami Sveti Rok i Rovanjska na autostradzie A1 (Zagrzeb-Dubrownik). Północny portal tunelu znajduje się na wysokości 561 metrów nad poziomem morza, podczas gdy południowy portal znajduje się na wysokości 510 metrów. Wschodni tunel jest nieco dłuższy niż zachodni (5,679 metrów vs 5,670 metrów). Komory tunelu są oddalone od siebie o 25 metrów i są połączone 4 przejściami dla pojazdów i 15 innymi przejściami, dostępnymi dla pieszych. Ponieważ tunele Sveti Rok i Mala Kapela mają podobną długość, a ich budowa została przeprowadzona w tym samym czasie są one podobne pod względem formy i funkcji. Tunele te mają również jezdnie o szerokości 7,7 m, co pozwala na jazdę z prędkością do 100 km / h.
Tunel Svti Rok wydrążono przy użyciu austriackiej metody drążenia tuneli. Podczas budowy natrafiono na liczne jaskinie, pieczary i inne struktury speleologiczne, ale wszystkie z nich zostały pomyślnie zabezpieczone. Co ciekawe, podczas budowy odkryto 1 137 metrów podziemnych kanałów, w tym halę o wymiarach 148 metrów x 53 metry x 62 metry.
Tunel Učka
Tunel Učka to płatny tunel na autostradzie A8 w Chorwacji, pod pasmem górskim Učka, który jest częścią sieci autostrad Ypsylon na Istrii, której właścicielem i operatorem jest BINA Istra (właściciel autostrady w ramach koncesji od 1995 do 2027 roku).
Przy szerokości 9,1 metra i długości 5 062 m jest on trzecim najdłuższym tunelem w Chorwacji po tunelach Mala Kapela oraz Sveti Rok. Budowa istniejącego tunelu rozpoczęła się w 1978 roku i została otwarta dla ruchu 27 września 1981 roku. Opłata za przejazd jest częścią pozostałej części zamkniętego systemu poboru opłat stosowanego na Istrii Y. Najkrótszy możliwy przejazd kosztuje 4,50 EUR dla pojazdu klasy I.
Zobacz także: Rijeka – TOP 15 atrakcji, które warto zobaczyć
Tunel Sveti Ilija
Tunel Sveti Ilija dosłownie „Tunel Świętego Eliasza” to tunel drogowy przez Biokovo, który łączy przybrzeżną i kontynentalną część regionu Split-Dalmacja. Sveti Ilija ma długość 4 248 metrów, natomiast szerokość jezdni wynosi 7,7 m. Tunel prowadzi drogę krajową D76. Przechodzi przez Biokovo między Bast w gminie Baška Voda (strona południowa) i Rastovac w gminie Zagvozd (strona północna).
Jego nazwa pochodzi od szczytu o tej samej nazwie, pod którym się znajduje. Jest to czwarty najdłuższy tunel w Chorwacji, ale pierwszy w Europie pod względem nadkładu. Budowa tunelu rozpoczęła się 25 marca 2008 roku od strony północnej. Tunel został przebity 21 stycznia 2010 r. W wierceniu uczestniczyły dwie firmy: Hidroelektra niskogradnja z Zagrzebia (od strony północnej) oraz Konstruktor ze Splitu, która drążyła tunel od strony południowej.
Co ciekawe, niedaleko tunelu w rejonie Turija, za panowania Napoleona w 1809 r., umieszczono tablicę pamiątkową z okazji zakończenia budowy drogi – od Obrovaca do Boki Kotorskiej, tzw. Drogi francuskiej. Dwieście lat później zbudowano tunel, który jest symbolem nowoczesnych połączeń drogowych między częścią kontynentalną Dalmacji a wybrzeżem. Najwyższa wysokość 1,635 metrów znajduje się mniej więcej w połowie tunelu. Tunel został otwarty 8 lipca 2013 roku. Od 2018 roku przejazd tunelem nie jest płatny.
Tunel Plasina
Tunel Plasina znajduje się między miejscowościami Žuta Lokva i Ličko Lešće, pomiędzy węzłami Otočac i Perušić chorwackiej autostrady A1. Obie rury tunelu, o długości 2300 metrów zostały ukończone jednocześnie. Północny portal tunelu znajduje się na wysokości 532 m n.p.m., a południowy na wysokości 547 m n.p.m. Wykopy tunelu zostały zakończone w styczniu 2004 roku. W 2006 roku tunel został uznany przez EuroTAP za jeden z trzech najbezpieczniejszych tuneli w Europie.
Tunel Tuhobić
Tunel Tuhobić jest jednym z najważniejszych obiektów na chorwackiej trasie autostrady A6. Ma on długość 2.143 metrów (rura w kierunku południowym) i jest najdłuższym tunelem na trasie autostrady A6. Tunel znajduje się na wysokości 700 metrów nad poziomem morza, pomiędzy węzłami Vrata i Oštrovica.
Drążenie tunelu rozpoczęło się w 1996 roku, natomiast pierwszą rura tunelu otwarto w 1997 roku, wraz z niektórymi odcinkami autostrady Rijeka-Zagrzeb. Wykopy zakończono w sierpniu 2007 r. Ukończona autostrada, w tym druga rura tunelu Tuhobić, została otwarta 22 października 2008 r. Tunel jest płatny w ramach zamkniętego systemu poboru opłat autostrady A6. Nie ma innych placów poboru opłat związanych z korzystaniem z tunelu.
Tunel Brinje
Tunel Brinje to czteropasmowy tunel w Chorwacji, będący integralną częścią autostrady A1 znajdującej się między węzłami Brinje i Žuta Lokva. Brinje znajduje się bezpośrednio na południe od tunelu Mala Kapela – najdłuższego tunelu w Chorwacji. Tunel jest płatny w ramach zamkniętego systemu poboru opłat na autostradzie A1 i nie ma oddzielnych placów poboru opłat związanych z użytkowaniem tunelu.
Tunel Brinje składa się z dwóch rur, otwartych dla ruchu w 2004 roku. Długość tunelu w kierunku północnym wynosi 1 542 metry, natomiast w kierunku południowym tunel jest o 2 metry krótszy i wynosi 1 540 metrów. Północny portal tunelu znajduje się na wysokości 496 m n.p.m., podczas gdy jego południowy portal znajduje się na wysokości 495 m n.p.m. Jezdnie tunelu składają się z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 metra i dwóch pasów skrajnych o szerokości 0,35 metra.
Tunel wyposażono w najnowocześniejsze systemy zarządzania ruchem i bezpieczeństwa, w tym monitoring wideo i automatyczne wykrywanie zatorów. Istnieją także 3 przejścia łączące dwie tuby tunelu, dostępne dla pieszych. Naturalnie tunel posiada również możliwości gaszenia pożarów i systemy wykrywania pożarów. Ograniczenie prędkości w tunelu wynosi 100 km/h.
Tunel Javorova Kosa
Tunel Javorova Kosa jest jednym z najważniejszych obiektów na chorwackiej trasie autostrady A6. Ma on 1490 metrów długości i składa się z dwóch tuneli. Znajduje się między węzłami Vrbovsko i Ravna Gora. Tunel jest płatny w ramach zamkniętego systemu poboru opłat na autostradzie A6.
Budowę tunelu Javorova Kosa anulowano w 2001 roku, gdy do wykopania pozostało niecałe 232 metry tunelu. Prace wznowiono w 2002 r. po przyznaniu nowego kontraktu. Konstruktor zakończył budowę do czerwca 2003 r. Warto wiedzieć, że budowę tunelu utrudniały niskie temperatury powietrza, spadające do -32 °C . Było to szczególnie problematyczne, ponieważ betoniarnia wykorzystywana do prac znajdowała się w odległości 18 kilometrów. Następnie tunel zawalił się z powodu awarii hydraulicznej otaczającego gruntu, spowodowanej znacznym napływem wody roztopowej. Awaria dotknęła 6-metrowego odcinka tunelu, a 400 m3 skał i ziemi musiało zostać usuniętych, aby zaradzić tej sytuacji. Incydent ten nie spowodował jednak opóźnień w harmonogramie ukończenia budowy.
Tunel Grič
Tunel Grič to czteropasmowy tunel w chorwackim regionie Lika, będący integralną częścią autostrady A1 znajdującej się między węzłami Otočac i Ličko Lešće. Grič znajduje się na południe od tunelu Plasina. Tunel jest płatny w ramach zamkniętego systemu poboru opłat na autostradzie A1 i nie ma oddzielnych placów poboru opłat związanych z korzystaniem z tunelu.
Tunel składa się z dwóch rur, wykopanych w 2003 r. i otwartych dla ruchu w 2004 r. Długość północnej rury tunelu wynosi 1,214 metrów, natomiast południowej 1,231 metrów. Jezdnie tunelu składają się z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 metra.
Tunel Konjsko
Tunel Konjsko znajduje się pomiędzy węzłami Vučevica i Dugopolje na autostradzie A1, w środkowej Dalmacji, w Chorwacji. Rury tunelu różnią się długością i mają odpowiednio 1 262 metry i 1 122 metrydługości. Budowę rur tunelu ukończono jednocześnie w 2004 r. Północny portal tunelu znajduje się na wysokości 343,7 m n.p.m., natomiasta południowy na wysokości 338,7 m n.p.m. Maksymalna dozwolona prędkość jazdy w tunelu wynosi 100 km/h.
Tunel Veliki Gložac
Tunel Veliki Gložac to jeden z 13 tuneli znajdujących się na chorwackiej trasie autostrady A6. Ma długość 1 126 metrów i składa się z dwóch rur. Znajduje się między węzłami Vrbovsko i Bosiljevo 2 i jest płatny w ramach zamkniętego systemu poboru opłat na autostradzie A6.
Pierwszę rurę tunelu Veliki Gložac o długości 1115 metrów wydrążyły firmy Spie Batignolles i Mediteran Union Tunnel 29 sierpnia 2000 r., natomiast drugą, nieco dłuższą rurę wydrążyły firmy Viadukt i Hidroelektra 25 listopada 2005 r.
Tunel Podvugleš
Tunel Podvugleš znajduje się na chorwackiej trasie autostrady A6. Jego rury mają 602 metry i 595 metrów długości. Znajduje się między węzłami Vrbovsko i Ravna Gora. Tunel jest płatny w ramach zamkniętego systemu poboru opłat na autostradzie A6. Nie ma innych placów poboru opłat związanych z korzystaniem z tunelu. W różnych publikacjach tunel nazwano Pod Vugleš, jednak tunel jest oznakowany jako Podvugleš.
Tunel Vrata
Tunel Vrata to jeden z najkrótszych tuneli na chorwackiej trasie autostrady A6. Ma zaledwie 257 metrów długości i składa się z dwóch rur. Znajduje się między węzłami Oštrovica i Vrata. Tunel jest płatny w ramach zamkniętego systemu poboru opłat na autostradzie A6. Tunel wykopała firma Viadukt przy użyciu nowej austriackiej metody drążenia tuneli. Pierwotnie tunel miał mieć 325 metrów długości, ale skrócono go z powodu osunięcia się ziemi na zachodnim portalu w strefie kontaktu między warstwami paleozoicznymi i węglanowymi. Tunel jest godny uwagi, ponieważ składa się z 58-metrowego mostu przecinającego jaskinię znalezioną podczas wykopalisk.