Most Pelješac ułatwi dostęp na Półwysep Peljesac
W Dubrowniku w 2018 roku podpisano umowę na budowę wantowego mostu Pelješac pomiędzy “Hrvatske Ceste” a “China Road and Bridge Corporation”. Projekt ten finansowo wspiera Unia Europejska. Wartość budowy mostu Peljesac oraz dróg dojazdowych szacuje się na 2,08 mld HRK. Most ma zostać ukończony do 2022 r.
Chorwackie drogi (Hrvatske Ceste) wyjaśniają, że z powodu epidemii koronawirusa produkcję dwóch stalowych przęseł w Chinach zawieszono, co ostatecznie doprowadziło do przesunięcia terminu zakończenia budowy mostu. Chociaż termin został przedłużony, wykonawcy: China Road and Bridge Corporation (CRBC), dążą do dotrzymania pierwotnego terminu i ukończenia go do końca lipca 2022 r.
Postępy budowlane
Ponadto Hrvatske ceste informują, że CRBC wykonało do tej pory ponad 50 procent prac na moście. Wszystkie stalowe pale wbito, podobnie jak w przypadku słupów. Jeśli chodzi o drogi dojazdowe, których budowę rozpoczęto pod koniec 2019 r. to do tej pory ukończono 20 % prac. Niestety epidemia spowodowała spadek intensywności ich budowy. Obecnie na placu budowy mostu Peljesac pracuje około 600 pracowników. Z których 137 to personel techniczny oraz pomocniczy, natomiast pozostali to mechanicy oraz żeglarze na pokładzie statków.
Co ciekawe, pierwszy stos został wbity w dno morskie już w styczniu 2019, kiedy China Bridge & Road Cooperation rozpoczęło budowę mostu. Most połączy chorwacki półwysep Peljesac, a przez to południową część Chorwacji, w tym Dubrownik, z chorwackim lądem. Nie będzie już potrzeby przejazdu przez fragment Bośni i Hercegowiny.

“Ten projekt połączy Chorwację. Ma strategiczne, długoterminowe znaczenie dla całego kraju. Myślę, że wszyscy wiemy, jak ważne jest dla nas zbudowanie mostu łączącego Komarnę i Briejstę. Pozwoli to skutecznie zintegrować półwysep Pelješac i południową Chorwację z naszą siecią autostrad “- powiedział premier Andrej Pleković. Dodatkowo most ma mieć 2,4 km długości i 55 metrów wysokości, a także 4 pasy ruchu.
Kamerka na postępy w budowie mostu na Peljesac znajduje się pod linkiem
Zdjęcia z postępu budowy mostu znajdują się poniżej (kolejność od najstarszych po najświeższe zdjęcia z lipca 2020):






Most Pelješac połączy wioskę Komarna z półwyspem Pelješac (niedaleko Brijest).
Budowa mostu ma na celu zmniejszenie liczby aut na przeprawie promowej z Ploče do Trpanj na półwyspie Pelješac.
Połączenie dwóch brzegów ma na celu również zrewitalizowanie obszaru półwyspu Pelješac i obszaru delty rzeki Neretwy. W szczególności mieszkańcy wysp Korčula, Lastovo i Mljet , ale także ludność Dubrownika, oczekuje lepszych połączeń z pozostałą częścią Chorwacji oraz innymi miastami chorwackimi dzięki budowie mostu Pelješac.
Budowa mostu ma swoje plusy i minusy. Plusem jest łatwiejszy i szybszy dostęp na południe Dalmacji. Minusem na pewno będzie wzmożony ruch na półwyspie. Może on sporo stracić ze swojego uroku i spokoju. Rzesze turystów będą pędzić na południe w rejony Dubrownika, właśnie tędy. Minusem również jest to, że Bośnia straci wielu turystów, nawet tych “tranzytowych”. Zawsze zostawią oni parę marek w Neum, chociażby tankując tańsze paliwo niż w Chorwacji.
Aktualna galeria zdjęć z postępów budowy mostu z października 2020 roku:
Film PELJEŠKI MOST z postępów budowy mostu z 20 października 2020 roku:
Na zakończenie zapraszamy do zapoznania się z poniższym filmem przedstawiającym wizualizację mostu po zakończeniu prac budowlanych na półwysep Peljesac w Południowej Dalmacji:
Zastanawia mnie czy ktoś nie mówi źle o tym, że w budowę jest zaangażowanych tak mało chorwackich pracowników. Co prawda nie znam tamtejszych realiów gospodarczych, ale zawsze takie liczby powodują u mnie jakiś niesmak. Natomiast w temacie turystyki – Bałkany od kilku lat robią się co raz bardziej popularne, więc pewnie prędzej czy później, z mostem czy bez Ci turyści i tak by na półwysep dotarli 😉
Ludzkość jest naprawdę pomysłowa. Zawsze mnie zadziwia co potrafimy zbudować i jak ułatwiamy sobie życie.
Mnie tylko śmieszy jedno, jak u nas buduje się tunel na zakopiance to trąbi się wszędzie jaki to sukces, tam buduje się tunele po kilka kilometrów i to bardzo szybko. Rok temu przejeżdżałem obok , były wbijane pale na morzu, dzisiaj mówi się o zakończeniu inwestycji w 2021 roku. W Makarskiej w ciągu 2 lat wybudowano połączenie tunelem z autostradą na południe. Szkoda tylko bo zmieni się bardzo Plejesac , teraz trzeba było płynąc promem albo jechać na dół przez Bośnię.Teraz go zadepczą. Szkoda bo to bardzo urokliwe miejsce Drace, Sreser Żuljana.