Droga przez Bosnię i Hercegowinę (BiH)

Przygodę z Bośnią i Hercegowiną (BiH) rozpoczęliśmy w 2012 roku, kiedy to postanowiliśmy “zwiedzić” ją po drodze do Chorwacji.

Podróż przez Bosnię i Hercegowinę (BiH) była nieco leniwa, zajęła nam około 12 godzin. Może to mało, może to dużo. Chcieliśmy zobaczyć jak najwięcej, popróbować lokalnej kuchni oraz pocykać trochę zdjęć.

Byliśmy przygotowani na tak długą podróż, jednak z racji pięknych widoków oraz niebezpiecznych zakrętów i tunelów trasa zajęła nam nieco więcej czasu niż przypuszczaliśmy.

Granicę z Bosnia i Hercegowina (BiH) przekroczyliśmy w Gradiska następnie przejeżdżaliśmy przez miejscowości: Banja Luka, Jajce, Bugojno, Jablanica, Mostar, Capljina. Ale wszystko po kolei.

Rozpoczynamy od Twierdzy w Jajce.

Twierdza w Jajce
Tvrdava Jajce fot. www.visitjajce.com

Zamek w Jajce  zbudowany był na przełomie XIV i XVw. przez chorwacko-bośniackiego księcia Hrvoje Vukcic. Jajce to miejscowość turystyczna w kantonie Centralnej Bosni, nad rzeką Vrbas, uznawane jest za ważny ośrodek turystyczny. Jajce słyną z pozostałości starożytnej świątyni Mitry, ruin fortecy średniowiecznej oraz katakumby z królewską kryptą z XV w. Nieopodal Jajce znajduje się przepiękny 30 metrowy wodospad na rzece Pliva.

Počitelj BiH
Sahat kula w Počitelj

Pocitelj to urocze miasto w Hercegowinie, usytuowane w dolnym biegu Neretwy, około 30 kilometrów na południe od Mostaru. Nad miasteczkiem Pocitelj górują pozostałości średniowiecznej tureckiej twierdzy, wzniesionej na gruzach rzymskiego zamku. Po upadku Cesarstwa została ona zajęta przez piratów morskich. Miejscowość Pocitelj została poważnie zniszczona w czasie wojny w Bosni, podczas której zginęło bardzo wielu mieszkańców.

Jadąc do Chorwacji punktem obowiązkowym jest Mostar, który tylko przejazdem ominęliśmy.

BiH mostar
Mostar i Stary Most

Podróż przez Bosnie (BiH) była bardzo wymagająca i męcząca nawet dla świetnego i wytrwałego kierowcy.